Uchwała Nr 18/2025
Senatu Politechniki Łódzkiej
z dnia 26 lutego 2025 r.
w sprawie zasad rekrutacji do Interdyscyplinarnej Szkoły Doktorskiej
Politechniki Łódzkiej w roku akademickim 2025/2026
Na podstawie art. 200 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571, z późn. zm.) uchwala się, co następuje:
§ 1
Postanowienia ogólne
1. Użyte w niniejszej Uchwale terminy oznaczają:
1) Biuro ds. Obsługi Osób Niepełnosprawnych – zwane dalej BON;
2) Biuro Interdyscyplinarnej Szkoły Doktorskiej Politechniki Łódzkiej – zwane dalej Biuro ISD PŁ;
3) Interdyscyplinarna Szkoła Doktorska Politechniki Łódzkiej – zwana dalej ISD PŁ;
4) Kandydat do ISD PŁ – osoba ubiegająca się o przyjęcie do Interdyscyplinarnej Szkoły Doktorskiej Politechniki Łódzkiej – zwana dalej Kandydatem;
5) Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej – zwana dalej NAWA;
6) Politechnika Łódzka – zwana dalej PŁ;
8) Senat Politechniki Łódzkiej – zwany dalej Senatem;
9) Uczelniana Rada Samorządu Doktorantów Politechniki Łódzkiej – zwana dalej URSD PŁ.
2. Kształcenie doktorantów w Politechnice Łódzkiej odbywa się w ISD PŁ.
3. Rekrutacja do ISD PŁ odbywa się w drodze konkursu.
4. Rekrutacja do ISD PŁ na rok akademicki 2025/2026 rozpocznie się w sierpniu br. Szczegółowy harmonogram postępowania kwalifikacyjnego, określony przez Dyrektora ISD PŁ, zostanie zamieszczony na stronie internetowej ISD PŁ nie później niż 6 tygodni przed planowanym terminem rozpoczęcia rekrutacji, z wyłączeniem rekrutacji do projektu.
5. Kandydat jest zobowiązany do przestrzegania terminów oraz dokonania czynności określonych w harmonogramie postępowania kwalifikacyjnego.
6. Dopuszczalne jest uruchomienie rekrutacji do projektu finansowanego ze źródeł zewnętrznych w sytuacji zgłoszenia dodatkowego zapotrzebowania na uruchomienie rekrutacji przez Kierownika projektu lub w ramach dodatkowej rekrutacji do programu Doktorat wdrożeniowy. W tym przypadku dopuszcza się przyjmowanie Kandydatów w terminie innym niż wskazany w harmonogramie rekrutacji, o którym mowa w ust. 4.
7. W przypadkach opisanych w ust. 6:
1) Kierownik projektu składa podanie do Rektora za pośrednictwem Biura ISD PŁ o uruchomienie rekrutacji do projektu. Podanie zawiera wskazanie sposobu finansowania stypendium doktoranckiego doktoranta (m.in. kwotę, okres finansowania), oczekiwany profil Kandydata, proponowanego promotora oraz pozytywną opinię Przewodniczącego właściwej Rady Dyscypliny;
2) Przewodniczący właściwej Rady Dyscypliny w przypadku dodatkowej rekrutacji do programu Doktorat wdrożeniowy składa podanie do Rektora za pośrednictwem Biura ISD PŁ o zgodę na uruchomienie rekrutacji do projektu.
Decyzję o uruchomieniu rekrutacji podejmuje Rektor. Komplet dokumentów musi zostać przekazany do Biura ISD PŁ.
8. Kandydat przyjęty do ISD PŁ na podstawie ust. 6 rozpoczyna kształcenie od początku najbliższego semestru po zakończeniu tego postępowania, chyba że Dyrektor ISD PŁ w uzasadnionych przypadkach określi wcześniejszą datę rozpoczęcia kształcenia.
9. W rekrutacji do projektu mogą brać udział wyłącznie Kandydaci:
1) z rekomendacją Kierownika projektu, dla którego przeprowadzana jest rekrutacja. Kierownik projektu wyraża swoją rekomendację poprzez podpisanie oświadczenia, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszej Uchwały;
2) biorący udział w programie Doktorat wdrożeniowy, których wniosek został zakwalifikowany do finansowania przez Ministerstwo w ramach dodatkowej kwalifikacji.
10. Przyjęcia Kandydatów do ISD PŁ, będących beneficjentami programu „Diamentowy Grant” oraz przyjęcia Kandydatów, którzy na mocy decyzji Rady Dyscypliny zostali skierowani do ISD PŁ, następują po przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego, którego podstawą są: ocena wpisana w dyplomie ukończenia studiów pierwszego stopnia lub średnia ważona ocen uzyskanych przez Kandydata w trakcie studiów (w przypadku, gdy Kandydat odbywa jednolite studia magisterskie lub równorzędne) oraz ocena z rozmowy kwalifikacyjnej. Kandydat składa podanie do Przewodniczącego właściwej Rady Dyscypliny o zgodę na dopuszczenie do postępowania kwalifikacyjnego do ISD PŁ, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do niniejszej Uchwały.
11. Szczegółowe zasady klasyfikacji określone są w załączniku nr 3 do niniejszej Uchwały.
12. Kandydat przystępuje do postępowania kwalifikacyjnego, wskazując dyscyplinę wiodącą, w której będzie realizował rozprawę doktorską oraz ścieżkę kształcenia w ramach podstawy programowej.
§ 2
Zasady postępowania kwalifikacyjnego
1. Limity przyjęć do ISD PŁ dla poszczególnych dyscyplin naukowych, w których prowadzone jest kształcenie doktorantów, określane są przez Senat. Limity przyjęć dotyczą kształcenia finansowanego z subwencji, o której mowa w art. 365 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
2. W przypadku niewypełnienia limitu przyjęć określonego dla danej dyscypliny naukowej, Rektor na wniosek Przewodniczącego Dyscypliny lub Dyrektora ISD PŁ, może podjąć decyzję o zwiększeniu limitów przyjęć określonych dla innych dyscyplin naukowych, w których prowadzone jest kształcenie w ISD PŁ.
3. W uzasadnionych przypadkach Rektor może podjąć decyzję o zwiększeniu limitu przyjęć określonego dla danej dyscypliny naukowej.
4. Kandydaci do ISD PŁ są kwalifikowani na podstawie oceny wpisanej w dyplomie ukończenia studiów drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich lub równorzędnych i oceny z rozmowy kwalifikacyjnej prowadzonej w języku angielskim, Od Kandydata wymaga się znajomości języka angielskiego na poziomie co najmniej B2.
5. Rozmowy kwalifikacyjne odbywają się w siedzibie Politechniki Łódzkiej. Dopuszcza się przeprowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej w trybie zdalnym za pomocą środków komunikacji elektronicznej z jednoczesną transmisją obrazu i dźwięku. Rozmowy kwalifikacyjne w trybie zdalnym mogą być realizowane we współpracy z Uczelnianym Centrum Informatycznym Politechniki Łódzkiej. Podanie o rozmowę kwalifikacyjną w trybie zdalnym Kandydat składa do Komisji rekrutacyjnej. Wzór podania stanowi załącznik nr 4 do niniejszej Uchwały.
6. Politechnika Łódzka nie odpowiada za występujące po stronie Kandydata problemy techniczne związane z połączeniem lub wybranym środkiem komunikacji elektronicznej. Kandydat jest zobowiązany do zapewnienia odpowiedniej jakości łącza i narzędzia internetowego, które jest dostępne dla członków Komisji rekrutacyjnych i za pomocą którego będzie możliwe przeprowadzenie identyfikacji Kandydata. W sytuacji, gdy Komisja rekrutacyjna ma wątpliwości co do tożsamości Kandydata, może podjąć decyzję o rezygnacji z kontynuowania lub przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej, co jest jednoznaczne z zakończeniem postępowania kwalifikacyjnego z punktacją zerową w kategorii „wynik rozmowy kwalifikacyjnej”.
7. W przypadku, gdy rozmowa kwalifikacyjna w trybie zdalnym nie może zostać przeprowadzona z obiektywnych względów technicznych, Komisja rekrutacyjna może podjąć decyzję o powtórzeniu rozmowy w innym terminie lub o rezygnacji z przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej, co jest jednoznaczne z zakończeniem postępowania kwalifikacyjnego z punktacją zerową w kategorii „wynik rozmowy kwalifikacyjnej”.
8. Rozmowy kwalifikacyjne odbywające się w trybie zdalnym są nagrywane przez Komisje rekrutacyjne z rejestracją obrazu i dźwięku. Rozmowy odbywające się w trybie stacjonarnym decyzją Przewodniczącego mogą być nagrywane przez Komisje rekrutacyjne. Nagrania są przechowywane przez Komisje rekrutacyjne do celów prowadzenia postępowania rekrutacyjnego przez okres 1 roku kalendarzowego od dnia przeprowadzenia rozmowy, a następnie zostają komisyjnie zniszczone. Nagrania mogą być udostępnione tylko Członkom Komisji Rekrutacyjnej, Rektorowi oraz Komisji Odwoławczej.
9. Przystępując do postępowania kwalifikacyjnego, Kandydat wyraża zgodę na nagrywanie rozmowy oraz późniejsze przechowywanie nagrania. Wyrażenie zgody przez Kandydata na nagrywanie obrazu i dźwięku jest warunkiem formalnym, koniecznym do wzięcia udziału w rekrutacji do ISD PŁ.
§ 3
Zasady klasyfikacji
1. Podstawą klasyfikacji Kandydatów do ISD PŁ jest suma punktów (s) obliczona zgodnie z zasadami podanymi poniżej:
s = d + r
d – liczba punktów wynikająca z przeliczenia oceny wpisanej w dyplomie ukończenia studiów drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich lub równorzędnych;
r – wynik rozmowy kwalifikacyjnej.
2. Na wynik (r) rozmowy kwalifikacyjnej składają się oceny w następujących kategoriach:
I. Motywacja i zainteresowania oraz proponowany zakres badań,
II. Ocena kompetencji językowych,
III. Ocena dotychczasowych osiągnięć i dorobku naukowego lub/i artystycznego Kandydata związanych z daną dyscypliną.
IV. Dyskusja na temat dotychczasowych osiągnięć i dorobku naukowego lub/i artystycznego Kandydata związanych z daną dyscypliną.
Punktacja w ramach danych kategorii określona jest w załączniku nr 3 do niniejszej Uchwały.
§ 4
Opłata rekrutacyjna
1. Udział w rekrutacji do ISD PŁ wiąże się z obowiązkiem wniesienia jednorazowej, bezzwrotnej opłaty rekrutacyjnej za rozpatrzenie aplikacji.
2. Wysokość opłaty rekrutacyjnej wynosi 200 zł. Nadanie biegu dalszym czynnościom rekrutacyjnym następuje po uiszczeniu opłaty w pełnej wysokości.
§ 5
Wymagane dokumenty
1. Kandydat do ISD PŁ zobowiązany jest złożyć, w terminie określonym w harmonogramie postępowania kwalifikacyjnego, następujące dokumenty:
1) podanie o przyjęcie do ISD PŁ, wygenerowane z Portalu Rekrutacyjnego PŁ i podpisane przez Kandydata, wraz z podpisaną klauzulą dotyczącą przetwarzania danych osobowych;
2) kwestionariusz osobowy, którego wzór stanowi załącznik nr 5 do niniejszej Uchwały;
3) oświadczenie Kandydata, że nie posiada on stopnia naukowego doktora, którego wzór stanowi załącznik nr 6 do niniejszej Uchwały;
4) dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia, a w przypadku beneficjentów programu „Diamentowy Grant” lub osób skierowanych do ISD PŁ na mocy decyzji Rady Dyscypliny – dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia (Kandydat odbywający kształcenie drugiego stopnia lub w ramach jednolitych studiów magisterskich lub równorzędnych powinien dostarczyć zaświadczenie o średniej ważonej ocen uzyskanych w trakcie studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich);
5) suplement do dyplomu zawierający informację o przebiegu studiów oraz uzyskanych zaliczeniach (wymagany od Kandydata, który odbył kształcenie pierwszego lub drugiego stopnia lub aktualnie odbywa kształcenie drugiego stopnia lub w ramach jednolitych studiów magisterskich w Unii Europejskiej). W przypadku gdy uczelnia nie wydaje suplementu do dyplomu lub suplement ten nie zawiera niezbędnych danych o przebiegu studiów, Kandydat dostarcza Transcript of Records według wzoru określonego w załączniku nr 7 do niniejszej Uchwały;
6) życiorys zawierający m.in. wykaz dorobku naukowego lub/i artystycznego oraz innych osiągnięć Kandydata (w języku angielskim) związanych z dyscypliną naukową za okres 5 lat kalendarzowych poprzedzających złożenie wniosku, o której mowa w § 1 ust. 12; w przypadku doktorantów wdrożeniowych dokument może zostać przygotowany w języku polskim;
7) oświadczenie opiekuna naukowego oraz kierownika jednostki, w której realizowana będzie rozprawa doktorska wraz ze zgodą Przewodniczącego właściwej Rady Dyscypliny, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszej Uchwały;
8) proponowaną tematykę i uzgodniony z opiekunem naukowym zakres badań wraz z uzasadnieniem podjętego zagadnienia sporządzone w języku angielskim (w przypadku doktorantów wdrożeniowych opracowanie może zostać przygotowane w języku polskim);
9) jedna kolorowa fotografia Kandydata (w formacie paszportowym), umożliwiająca identyfikację Kandydata;
10) potwierdzenie wniesienia opłaty rekrutacyjnej;
11) wykaz dotychczasowych osiągnięć naukowych lub/i artystycznych, którego wzór stanowi załącznik nr 9 do niniejszej Uchwały;
12) w przypadku cudzoziemców wymagane jest złożenie kolorowej kserokopii paszportu lub, w szczególnych przypadkach, innego dokumentu umożliwiającego identyfikację Kandydata i będącego potwierdzeniem jego danych osobowych;
13) kopie dokumentów potwierdzających znajomość języków obcych (opcjonalnie);
14) podanie o przeprowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej w trybie zdalnym (opcjonalnie).
2. Kandydat posiadający dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia lub dyplom ukończenia jednolitych studiów magisterskich lub równoważnych, wydany przez zagraniczną uczelnię, jest zobowiązany dodatkowo dostarczyć następujące dokumenty:
1) zalegalizowany, w tym przez polski urząd konsularny działający w państwie wydania dokumentu (lub opatrzony klauzulą apostille) dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia lub dyplom ukończenia jednolitych studiów magisterskich lub równoważnych oraz zalegalizowany, w tym przez polski urząd konsularny działający w państwie wydania dokumentu (lub opatrzony klauzulą apostille) dokument potwierdzający przebieg studiów drugiego stopnia lub dyplom ukończenia jednolitych studiów magisterskich lub równoważnych (suplement lub Transcript of Records, o którym mowa w ust. 1 pkt 5);
2) uwierzytelnione tłumaczenie (na język polski lub angielski) wymienionych w ust. 1 dokumentów, w przypadku, gdy oryginały tych dokumentów zostały wydane w języku innym niż język polski lub angielski (złożenie uwierzytelnionego tłumaczenia dokumentów nie zastępuje obowiązku złożenia oryginałów ww. dokumentów w języku, w którym zostały wydane przez uczelnię);
3) oświadczenie Uczelni potwierdzające, że uzyskany przez Kandydata dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich uprawnia go do ubiegania się o nadanie stopnia doktora w kraju, w którym dyplom został wydany;
4) inne dokumenty wymagane przez ISD PŁ w celu potwierdzenia prawidłowości dostarczonych dokumentów.
3. Kandydat, posiadający dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia wydany za granicą, zobowiązany jest we własnym zakresie przesłać dokumenty do weryfikacji wymagane przez NAWA w celu otrzymania opinii, czy może podjąć kształcenie w szkole doktorskiej w Polsce.
W postępowaniu rekrutacyjnym do ISD PŁ Kandydat składa otrzymaną z NAWA opinię wraz z opiniowanymi dokumentami. Wraz z opinią NAWA Kandydat składa do ISD PŁ oświadczenie, że opinia NAWA dotyczy dokumentów złożonych do ISD PŁ w trakcie postępowania rekrutacyjnego. Dokumenty złożone w postępowaniu rekrutacyjnym do ISD PŁ bez weryfikacji NAWA i potwierdzenia przez NAWA, że uprawniają Kandydata do podjęcia kształcenia w szkole doktorskiej w Polsce, będą pozostawione bez rozpoznania.
4. Kopie dokumentów i materiałów, potwierdzających wskazany w życiorysie dorobek naukowy lub/i artystyczny oraz inne osiągnięcia, Kandydat dostarcza razem z dokumentacją wymienioną w ust. 1. Kandydat ma obowiązek dostarczyć tłumaczenie tytułów osiągnięć naukowych podanych w języku innym niż polski lub angielski.
5. W przypadku wskazania przez Kandydata opiekuna naukowego spoza Politechniki Łódzkiej, Kandydat składa podanie do Rektora o udzielenie zgody na wybór opiekuna naukowego spoza PŁ wraz z opinią Przewodniczącego właściwej Rady Dyscypliny, uzasadniające wybór danego opiekuna. Wzór podania stanowi załącznik nr 8 do niniejszej Uchwały. Pozytywna decyzja Rektora dotycząca wyboru opiekuna naukowego spoza PŁ jest warunkiem koniecznym do wzięcia udziału w postępowaniu rekrutacyjnym.
6. W uzasadnionych przypadkach Biuro ISD PŁ lub Komisja rekrutacyjna może zwrócić się do Kandydata o dostarczenie w określonym terminie dodatkowych dokumentów lub przedłożenie tłumaczenia innych dokumentów lub materiałów stanowiących dokumentację rekrutacyjną.
7. W wyjątkowych przypadkach, na wniosek Kandydata, który nie złożył w terminie określonym w harmonogramie postępowania rekrutacyjnego wszystkich wymaganych dokumentów, Dyrektor ISD PŁ może dopuścić Kandydata do rozmowy kwalifikacyjnej, wskazując termin na uzupełnienie dokumentów.
§ 6
Wyniki postępowania kwalifikacyjnego
1. Wyniki postępowania kwalifikacyjnego są jawne i podlegają upublicznieniu.
2. Ogłoszenie o wynikach postępowania kwalifikacyjnego zawiera:
1) imiona i nazwiska Kandydatów;
2) liczbę punktów przyznanych poszczególnym Kandydatom w ramach oceny (d);
3) liczbę punktów przyznanych poszczególnym Kandydatom w ramach oceny (r);
4) wynik końcowy (s) z postępowania rekrutacyjnego uzyskany przez poszczególnych Kandydatów;
5) jednoznaczną informację o tym, czy Kandydat został warunkowo zakwalifikowany do ISD PŁ.
3. Kandydat warunkowo zakwalifikowany do ISD PŁ zostaje wpisany na listę doktorantów przez Dyrektora ISD PŁ po dostarczeniu oryginałów dokumentów, o których mowa w § 5 w terminie określonym przez Dyrektora ISD PŁ, zgodnie z § 6 ust. 5, i złożeniu ślubowania w Biurze ISD PŁ.
4. Przyjęcie do ISD PŁ cudzoziemca następuje w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez Rektora.
5. Termin dostarczenia dokumentów, o których mowa w ust. 3, wynosi 30 dni od dnia ogłoszenia wyników konkursu. W przypadku Kandydatów z zagranicy w uzasadnionych przypadkach Dyrektor ISD PŁ może podjąć decyzję o przedłużeniu tego terminu.
6. Osoba przyjęta do ISD PŁ rozpoczyna kształcenie i nabywa praw doktoranta z chwilą złożenia ślubowania i po podpisaniu aktu ślubowania.
7. Odmowa przyjęcia do ISD PŁ następuje w drodze decyzji administracyjnej. Decyzję o odmowie przyjęcia do ISD PŁ wydaje Rektor.
8. W przypadku decyzji o odmowie przyjęcia do ISD PŁ, Kandydat może złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy do Rektora za pośrednictwem Biura ISD PŁ, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
9. Rektor może powołać Komisję Odwoławczą na potrzeby postępowania wszczętego wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy. Skład Komisji Odwoławczej podaje się do publicznej wiadomości na stronie internetowej ISD PŁ.
§ 7
Doktoranci z niepełnosprawnością
1. W przypadku Kandydatów z niepełnosprawnością lub chorobą przewlekłą, których stan zdrowia uniemożliwia udział w postępowaniu kwalifikacyjnym, organizacja rozmów kwalifikacyjnych odbywa się we współpracy z BON.
2. W sytuacji opisanej w ust. 1 Kandydat składa wniosek do Komisji Politechniki Łódzkiej ds. Przyznawania Wsparcia Indywidualnego Osobom z Niepełnosprawnościami wraz z uzasadnieniem o zastosowanie zmienionej formy postępowania kwalifikacyjnego na podstawie dołączonych do wniosku kopii dokumentacji medycznej lub/i dokumentów stwierdzających niepełnosprawność w terminie do 30 dni przed wyznaczonym terminem rozmowy kwalifikacyjnej. Komisja może podjąć decyzję o konieczności uzupełnienia dokumentacji medycznej.
3. Komisja Politechniki Łódzkiej ds. Przyznawania Wsparcia Indywidualnego Osobom z Niepełnosprawnościami na podstawie analizy dokumentacji medycznej oraz wywiadu przeprowadzonego z Kandydatem w terminie do 14 dni od dostarczenia wniosku podejmuje decyzję w sprawie uznania szczególnych okoliczności wymagających zastosowania zmienionej formy postępowania kwalifikacyjnego.
4. W przypadku decyzji pozytywnej Kierownik BON wnioskuje do Komisji rekrutacyjnej o zastosowanie zmienionej formy postępowania dostosowanej do stopnia i rodzaju niepełnosprawności lub stanu zdrowia Kandydata. Kierownik BON wskazuje we wniosku rekomendowaną formę przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego.
5. Szczegółowe zasady przyznawania wsparcia określone są w Regulaminie przyznawania wsparcia indywidualnego w ramach dotacji podmiotowej na zadania związane z zapewnieniem osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, do szkół doktorskich, kształceniu na studiach i w szkołach doktorskich lub prowadzeniu działalności naukowej (art. 365 pkt 6 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce) obowiązującym w Politechnice Łódzkiej.
§ 8
Komisje rekrutacyjne
1. Komisja rekrutacyjna jest powoływana przez Rektora na podstawie rekomendacji właściwej Rady Dyscypliny na okres jednego roku.
2. Skład Komisji rekrutacyjnej jest publikowany na stronie ISD PŁ.
3. W skład Komisji rekrutacyjnej wchodzą:
1) co najmniej czterech przedstawicieli dyscypliny, w tym przedstawiciel Rady Naukowej ISD PŁ, w której będzie prowadzony program kształcenia co najmniej ze stopniem naukowym doktora habilitowanego, w tym minimum jeden przedstawiciel posiadający tytuł profesora, wydelegowani przez właściwą Radę Dyscypliny, przy czym, co najmniej trzej przedstawiciele dyscypliny są obowiązkowo obecni podczas rozmowy kwalifikacyjnej;
2) przedstawiciel Centrum Językowego PŁ wydelegowany przez Dyrektora Centrum Językowego PŁ;
3) przedstawiciel samorządu doktorantów wyznaczony przez URSD PŁ bez prawa głosu.
4. Członkowie Komisji wybierają ze swojego grona Przewodniczącego oraz Sekretarza. Przedstawiciele Centrum Językowego oraz samorządu doktorantów nie mogą pełnić wymienionych funkcji.
5. W pomieszczeniu podczas przeprowadzania rozmowy kwalifikacyjnej mogą znajdować się pracownicy obsługi administracyjno-technicznej, pracownicy Uczelnianego Centrum Informatycznego PŁ, pracownicy BON lub opiekun(-owie) Kandydatów, o których mowa w § 7. Ponadto, w posiedzeniach Komisji mogą brać udział osoby zaproszone przez Przewodniczącego Komisji bez prawa głosu.
6. W sytuacji wystąpienia okoliczności uniemożliwiających członkowi Komisji rekrutacyjnej uczestnictwo w pracach Komisji, Rektor na wniosek Przewodniczącego Rady Dyscypliny, powołuje nowego członka Komisji rekrutacyjnej.
7. Nieobecność przedstawiciela samorządu doktorantów nie przerywa prac prowadzonych przez Komisję.
8. Jeśli w skład Komisji rekrutacyjnej oceniającej Kandydata wchodzi opiekun naukowy Kandydata, to nie jest on obecny podczas rozmowy kwalifikacyjnej z Kandydatem, co odnotowuje się w protokole z posiedzenia Komisji.
9. Członkowie Komisji rekrutacyjnej mają obowiązek zachować bezstronność i obiektywność w ocenie Kandydatów lub formułowaniu opinii na ich temat oraz informują pozostałych członków Komisji rekrutacyjnej o wszelkich okolicznościach, które mogą wpływać na ich bezstronność i obiektywizm w dokonaniu oceny.
10. Komisja rekrutacyjna w przypadku uzasadnionych wątpliwości co do bezstronności i obiektywności decyduje o wyłączeniu członka Komisji z procedury oceny danego Kandydata, co odnotowuje się w protokole z posiedzenia Komisji.
11. Członek Komisji rekrutacyjnej podlega wyłączeniu od oceny Kandydata, jeżeli:
1) był promotorem pracy magisterskiej Kandydata;
2) jest lub był przełożonym Kandydata lub znajduje się względem niego w innej relacji zatrudnienia;
3) Kandydat jest albo był jego małżonkiem bądź jest krewnym albo powinowatym do drugiego stopnia bądź pozostaje albo pozostawał z nim we wspólnym pożyciu;
4) Kandydat jest lub był osobą związaną z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli;
5) zachodzą inne obiektywne okoliczności mogące rodzić uzasadnione obawy co do zachowania bezstronności przy ocenianiu Kandydata.
13. Posiedzenia Komisji rekrutacyjnej są protokołowane, a protokoły są podpisywane przez co najmniej czterech członków Komisji mających prawo głosu, którzy brali udział w posiedzeniu. Za pracę w Komisji rekrutacyjnej członkom, biorącym udział w posiedzeniu przysługuje wynagrodzenie (z wyjątkiem przedstawicieli samorządu doktorantów). Sposób i zasady wynagradzania określone są w regulaminie wynagradzania.
14. Do zadań Komisji rekrutacyjnej należy w szczególności:
1) przeprowadzenie postępowania kwalifikacyjnego, a w uzasadnionych przypadkach przeprowadzanie postępowania kwalifikacyjnego we współpracy z BON lub Uczelnianym Centrum Informatycznym PŁ, w tym w szczególności:
a) ocena spełnienia przez Kandydata formalnych warunków ubiegania się o przyjęcie do ISD PŁ,
b) ocena przebiegu studiów prowadzących do uzyskania dyplomu ukończenia studiów pierwszego lub drugiego stopnia, w tym ich adekwatność do wybranej dyscypliny kształcenia w ISD PŁ,
c) weryfikacja dotychczasowych osiągnięć i dorobku naukowego lub/i artystycznego Kandydata, związanych z daną dyscypliną, o których mowa w § 3, ust. 2, kategoria III i IV oraz obliczenie punktacji o których mowa w § 3, ust. 2, kategoria III;
2) sporządzenie protokołów indywidualnych posiadających szczegółowe merytoryczne uzasadnienie decyzji z posiedzenia Komisji rekrutacyjnej i przekazanie ich wraz ze wszystkimi podpisami członków Komisji do Biura ISD PŁ w ciągu 7 dni od zakończenia postępowania kwalifikacyjnego;
3) przygotowanie listy zawierającej wyniki postępowania kwalifikacyjnego i przekazanie jej do Biura ISD PŁ niezwłocznie po zakończeniu procedury kwalifikacji, najpóźniej w terminie 3 dni od daty przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej;
5) poinformowanie Kandydata przystępującego do rozmowy kwalifikacyjnej o nagrywaniu jej przebiegu.
15. Protokół zbiorczy z postępowania kwalifikacyjnego podpisują członkowie Komisji rekrutacyjnej, którzy brali udział w postępowaniu rekrutacyjnym. Jest on przekazywany do Biura ISD PŁ wraz z protokołami indywidualnymi.
§ 9
Komisja Odwoławcza
1. W skład Komisji Odwoławczej wchodzi prezydium Rady Naukowej ISD PŁ oraz Przewodniczący Rady Dyscypliny lub osoba przez niego wskazana, w której procedowane jest odwołanie. Sekretarzem Komisji jest pracownik Biura ISD PŁ.W skład Komisji Odwoławczej nie może wchodzić członek Komisji rekrutacyjnej biorący udział w rozmowie kwalifikacyjnej, ani osoba pozostająca w konflikcie interesów.
2. Komisja otrzymuje od Rektora wnioski o ponowne rozpatrywanie sprawy oraz pełną dokumentację Kandydatów związaną z rekrutacją do ISD PŁ. W wypadku Kandydatów, z którymi rozmowy rekrutacyjne były nagrywane, Komisja odwoławcza otrzymuje również kopię nagrania.
3. Komisja może wystąpić do Kandydata, zadeklarowanego opiekuna naukowego lub Komisji rekrutacyjnej o dodatkowe opinie lub wyjaśnienia.
4. Komisja podejmuje decyzję zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 3 członków.
5. Komisja przedstawia rekomendację dotyczącą postępowań o ponowne rozpatrzenie sprawy i przekazuje ją niezwłocznie do Rektora.
§ 10
Przepisy końcowe
1. Biorąc udział w rekrutacji do ISD PŁ Kandydat wyraża zgodę na przetwarzanie i przechowywanie danych osobowych na potrzeby postępowania kwalifikacyjnego oraz podanie do publicznej wiadomości wyników postępowania kwalifikacyjnego.
2. Wszystkie dane osobowe podane przez Kandydatów do celów rekrutacji są przechowywane zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. W razie nieprzyjęcia Kandydata wszystkie akta sprawy i dane osobowe Kandydata przechowywane są w ISD PŁ przez okres 1 roku od zakończenia rekrutacji.
4. Biorąc udział w rekrutacji do ISD PŁ Kandydat potwierdza zapoznanie się z zasadami rekrutacji do ISD PŁ określonymi z niniejszej Uchwale oraz jest świadomy zasad kształcenia w ISD PŁ oraz wymogów, które musi spełniać osoba ubiegająca się o nadanie stopnia naukowego doktora w PŁ.
5. Uchwała wchodzi w życie z dniem 26 lutego 2025 r.
prof. dr hab. inż. Łukasz Albrecht
Prorektor ds. Nauki Politechniki Łódzkiej
/-podpisany kwalifikowanym podpisem cyfrowym/